NVP  
Jeugdzorg Nederland  
Nederlands Jeugdinstituut  
 
Samenwerken in een zorgteam
Deelsessie landelijke bijeenkomst Actieonderzoek continuïteit pleegzorg, 23 juni 2020

Door Marije van der Meulen (Parlan) Danielle Oomen en Esther Colpaart (De Rading) en Suzan Nijhuis (Yorneo)
De actieonderzoekers van Parlan, De Rading en Yorneo delen in deze sessie hun inzichten en ervaringen met het samenwerken in zorgteams. Alle drie zien zij de samenwerking en de verbetering daarvan als een belangrijk onderdeel van de kwaliteit en borging van de continuïteit van pleegzorg.
De drie organisaties hebben allemaal een andere uitdaging of focus als het gaat om de samenwerking in de zorgteams.
Gezamenlijke ambitie: Het is belangrijk om vanaf de start van de plaatsing de focus te hebben op samenwerking met de betrokken partijen (het zorgteam). Hierbij wordt gedacht aan ouders, pleegouders, pleegzorgbegeleider, gw'er van de regio en verwijzer (GI/wijkteam) en eventueel belangrijke anderen. Een duidelijke start met dit team (rondom het pleegkind), en van daaruit ook een vervolg gedurende de hele begeleiding zodat mensen zich partners in zorg gaan voelen en daardoor hun verantwoordelijkheid kunnen nemen binnen het proces.
  • Het zorgteam is een middel, geen doel op zich!
  • Hoe kunnen we zowel intern als extern consensus bereiken?
  • Wat is al bereikt? Wat werkt?

Parlan

We zijn bezig met het finetunen van het samenwerken in een zorgteam en het bereiken van consensus daarover met de verschillende partijen. Intern is dat soms al een hele klus, laat staan dat we dit duidelijk kunnen maken aan gezinnen en andere samenwerkingspartners. GW sluit aan om ook gezamenlijke taal te ontwikkelen.

Wie zit er in? Kind (ouder dan 12) ouders, pleegouders, en wie maar belangrijk is (mentor school, et cetera) gezinsvoogd, wijkteam, pleegzorgbegeleider en misschien GW. We vormen een team.

Zit de GW bij de zorgteams? Caseload is nogal hoog, maar inhoudelijk wel van meerwaarde. Hoe doen andere organisaties? Wanneer wel GW erbij en wanneer niet?

Animatie maken wat een pleegkind meemaakt bij start pleegzorgplaatsing.

De Rading

Ons hart ligt bij een goede start. Een van de actieteams van De Rading houdt zich bezig met een goed functionerend zorgteam.

De focus is met name intern gericht geweest. Themabijeenkomst voor alle pleegzorgbegeleiders; landelijke methodiek pleegzorg en richtlijn pleegzorg. Hoe werk je in een zorgteam? Is dat nieuw? Of doe je dat al en wat heb je nodig om dat goed te doen? Wat kunnen we leren van andere organisaties?

Wat werkt in een zorgteam? Hoe kunnen we tieners een rol geven?
  • Zelfde taal gebruiken/wie doet wat/hoe kunnen we samenwerken?
  • Helpt het spreken van dezelfde taal?
  • Uitwisselen van informatie is door aangescherpte AVG lastiger geworden.
  • Samenwerkingsconvenanten helpen soms 'bij wie doet wat?'.

Yorneo

Uitwisselingsbijeenkomst met dialoogtafels met pleegouders, ouders, pleegkinderen, GI, gemeenten en pleegzorgorganisaties. Maar soms ook met wethouders en bestuurders.

Doel uitwisseling: gelijkwaardige gesprekspartners; samenwerkingsafspraken te maken om te formuleren in een samenwerkingsconvenant; evalueren in 2021.

Discussie

Verschillende deelnemers zijn aangesloten bij deze deelsessie. We gaan met elkaar in discussie rondom de volgende vragen:
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we met de mensen die rondom een kind heen staan beter gezamenlijk met elkaar het gesprek voeren?
  • Hoe kunnen we ons beter realiseren dat we allemaal een ander perspectief hebben? Dat andere belangen spelen, maar dat het belang van het kind altijd centraal blijft staan?
  • Hoe kunnen we zorgen dat het een gezamenlijke agenda is, ook de agenda van de cliënt?
  • Hoe kunnen we zorgen dat het veilig blijft voor de cliënt? Dat we niet met een hulpverleningstaal gebruiken, maar een taal die van ons allemaal is. Samen met de cliënt in plaats van in gesprek over de cliënt?
  • Hoe kan het proces van de cliënt centraal staan in plaats van het proces van de samenwerking?
  • Hoe lukt het om niet te veel aandacht te besteden aan de inrichting van het zorgteam, in plaats van dat je het gewoon gaat doen? Hoe ga je de verantwoordelijkheid met elkaar voelen?
  • Hoe begeleid je als pleegzorgorganisatie de verschillende emoties van de verschillende betrokkenen? Bijvoorbeeld pleegouders die blij zijn om een kind op te nemen in hun gezin, ouders die verdriet hebben dat hun kind uit huis geplaatst is.
In de methodiek zijn de zorgteams goed beschreven, in de praktijk is dat nog best wel lastig. Wie kan er aansluiten bij een zorgteam? Wie kan en mag een vertrouwens persoon meenemen? De AVG is ook soms beperkend in het uitwisselen van informatie.

Wat het allerbelangrijkste is in het laten slagen van een goed lopen zorgteam, is heel goede gespreksvoering. Dat mensen zich veilig en gehoord voelen, dat je met elkaar kan afstemmen. Ook van te voren reële doelen formuleren, die passen bij tempo cliënt.

Het is een heel complexe taak die een systemische benadering vragen. Is dit een passende rol voor een gedragswetenschapper? Kan dat financieel? En wat betekent dat voor ouders dat er weer een persoon bij komt?

De verschillende focuspunten vanuit de verschillende organisaties zijn van grote meerwaarde voor wat we van elkaar kunnen leren. De uitwisseling vraagt om een vervolg.
NVP  
Jeugdzorg Nederland  
Nederlands Jeugdinstituut  
...